Winnie-de-Poeh en het oplossen van problemen
Auteur: Roger E. Allen en Stephen D. Allen

Uitgever: Sirius en Siderius
ISBN: 90-6441-107-7

Als je mij vraagt of dit boek geschikt is voor een bedrijfskundige, om hun kennis te verbreden en hun werkmethode te verbeteren, dan is mijn antwoord; JA, want:

Dit boek gaat over het oplossen van problemen. Iedereen heeft of krijgt wel eens te maken met problemen, of het oplossen hiervan. In elke organisatie hebben we hiermee te maken op elk hiërarchisch niveau en vanuit diverse disciplines. Ook in de privé-situatie is het handig, een probleem te kunnen oplossen op een manier die effectiever is, dan vaak gebruikt wordt. Het probleem is dat veel mensen problemen hebben met problemen. Gemakkelijk zou zijn als er een methode was die eenvoudig is en elke keer standaard gebruikt kan worden. In dit boek wordt deze methode uitgebreid doorgenomen, met als hoofdrolspelers Winnie-de-Poeh en zijn vrienden, die enkele avontuurtjes in het Honderd-Bunders-Bos meemaken. Er zijn diverse literaturen toegespitst over een bepaalde oplossingsmethode die ook zeer praktisch zijn, maar de manier hoe het met behulp van deze stripfiguren uitgeschreven is, is het makkelijker om de “tools” en methoden te onthouden.

Algemeen
Vaak is het zo dat je geen probleem wilt hebben. Daarom schuiven mensen de problemen voor zich uit, en willen het niet onder ogen zien, ondertussen kan het probleem vaak erger worden. Denk maar aan de schaduwzijde van een persoon. Iedereen kijkt verschillend tegen de ernst van het probleem aan. De manier waarop we problemen benaderen kunnen eenvoudig of ingewikkeld zijn, enkelvoudig of meervoudig, subjectief of verhuld, en emotionele factoren of houding van jou zelf of andere betrokkenen kunnen van invloed zijn op de manier waarop je met problemen omgaat.
De LOS-OP methode staat niet alleen voor het oplossen van het probleem of verbeteren van een situatie, maar omschrijft ook de vijf stappen die doorgenomen moeten worden.

1. Lokaliseer of kies probleem of situatie
Het kan zijn dat het probleem jou gekozen heeft, maar het kan ook zijn dat jij het probleem of situatie gekozen hebt. Als je denkt dat je een probleem hebt, moet je er goed op letten dat je het ware probleem lokaliseert. Dit wil dus zeggen dat je geconfronteerd wordt met een probleem dat je moet oplossen, of het is voor jou een uitdaging om iets te gaan oplossen. Als je iets hebt uitgekozen dat je wilt verbeteren en achteraf blijkt dat je beter iets anders had kunnen kiezen, dan heb je toch iets verbeterd.

2. Observeer, Orden en Definieer probleem of situatie
Dit is de stap dat we de problemen gingen ordenen en definiëren. In deze stap kunnen we wat beperkingen tegenkomen. Een beperking is iets wat je ervan weerhoudt je doel te bereiken, of wat het ingewikkelder maakt het probleem op te lossen. Oftewel beperkingen zijn dus extra belemmeringen of uitdagingen die je moet overwinnen om het probleem op te lossen. Een goed voorbeeld van een beperking, is iets wat in overweging genomen moet worden als je oplossingen gaat bedenken.
We vragen onszelf: Waar staan we nu? En Waar willen we heen? En ook Wat is er nog meer belangrijk? Bij het onderzoeken van een probleem stellen we vast wat de huidige situatie is en welk doel willen we bereiken, en daarbij letten we op mogelijke beperkingen, dingen die in de weg staan. Dus ordenen is zoiets als alles in orde maken.

3. Stel vragen over alle onderdelen van probleem
Door dingen te achterhalen die we nog niet weten, of hiaten op te vullen in dingen die we wel weten, kunnen we de aard en de kern van het probleem beter begrijpen. Vragen stellen om het relatieve belang van verschillende onderdelen van het probleem te bepalen helpt onze aandacht te richten op onderdelen die het meest tot bijgedragen hebben dat het ooit een probleem is geworden. Alle vragen moeten serieus overwogen worden, hoe simpel of dom ze ook lijken. De eenvoudigste vragen zijn vaak de beste, omdat ze kwesties aansnijden die heel wezenlijk of van grote betekenis zijn voor een bepaald probleem.
De juiste volgorde luid,
Wat is het probleem? ‡ waarom is het een probleem?
Waar doet het probleem zich voor? ‡ waarom doet het zich daar voor?
W
anneer doet het probleem zich voor? ‡ waarom doet het zich dan voor?
Wie zijn er bij het probleem betrokken? ‡ waarom zijn zij erbij betrokken?
Hoe ontstaat het probleem? ‡ waarom ontstaat het zo?
Soms dwingen de antwoorden op je vragen over een probleem je een stap terug te gaan en het probleem of het doel opnieuw te formuleren, of er misschien zelfs extra beperkingen aan toe te voegen.

4. Opper mogelijke oplossingen, kies er een uit en verfijn deze
Bij het bedenken van mogelijke oplossingen is een portie creativiteit en ervaring vereist. Hoe meer oplossingen je hebt om uit te kiezen, hoe groter je kans op succes. Creativiteit helpt ons alle mogelijke ideeën te opperen, om uit te kiezen, en het is belangrijk te onthouden dat er geen kritiek mag worden geleverd op de ideeën. Een hulpmiddeltje om de creativiteit te prikkelen en zo veel mogelijk ideeën te opperen om met het probleem het volgende te doen: Maak het groter, Maak het kleiner, Doer er iets bij, Haal er iets af, Verwissel twee onderdelen, Verwijder iets, Vervang iets door iets anders, Combineer twee elementen en Vrije associatie.
Hierna moeten we alle ideeën die we hebben geopperd doornemen en kiezen hier vervolgens de beste uit en dan denken hier dieper over na en kijken of we deze nog kunnen verbeteren.

5. Pas de oplossing toe en controleer de resultaten
Pas de oplossing toe en controleer de resultaten. Het kan zijn dat je de houding een paar keer moet veranderen voordat je goed zit. Je moet niet verknocht raken aan een bepaalde oplossing dat je hem al doende niet wilt veranderen. Als we zien of horen dat onze oplossing niet goed werkt, of niet zo goed als we zouden willen, kunnen we hem nog steeds veranderen en aanpassen, maar als we niet goed opletten zou onze oplossing kunnen mislukken en dan zouden we geen idee hebben hoe dat kwam. Door simulatie kunnen we ons ervan overtuigen of we het beste idee hebben gekozen, en volgen hetzelfde proces om hem definitief uit te voeren; ondertussen blijven we de resultaten controleren en letten eventuele feedback waaruit blijkt dat er misschien iets verandert moet worden.
Een actieplan bij deze stap, ondersteund ons in het bewandelen van hier naar daar.

Conclusie
Al met al is dit voor iedereen, en niet alleen bedrijfskundigen, een goed boek waarin omschreven wordt, hoe op een juiste en eenvoudige manier problemen opgelost kunnen worden. Deze stappen vinden we ook terug in het Shite-model (SEE, HEAR, INVENT, TRY en EXPERIENCE) .

[Terug naar Start Index]